
De gemeenteraad van december keurde een retributiereglement ‘procedures gemeentewegen’ goed, dat niet de gemeente maar wel één landmeterkantoor rijk maakt. We rekenden even uit wat zo’n dossier verleggen of afschaffen van een voetweg kost qua landmeetkundige prestaties – d.i. de dossierkost + kosten per lopende meter – bij de vier kantoren die (in 2020 al) een prijsofferte deden.
Dossier voetweg 10m |
|
|
|
A – € 530 |
B – € 730 |
C – € 550 |
D – € 320 |
Dossier voetweg 25m |
|
|
|
A – € 575 |
B – € 850 |
C – € 1300 |
D - € 425 |
Dossier voetweg 100m |
|
|
|
A - € 800 |
B - € 1450 |
C - € 5050 |
D - € 950 |
Rooilijn 1000m (1km) |
|
|
|
A - € 3500 |
B - € 9800 |
C - € 50.050 |
D - € 10.150 |
Je zou verwachten dat A of D de opdracht kreeg als ‘voordeligste aanbieder’. Maar neen, het werd C, de duurste! De boer met ‘te optimaliseren’ percelen … zal dus of dokken of zijn plannen uitstellen. En de Kaaskorfbewoner kan maar beter hopen dat hij niet de pineut is als C voor eind 2025 aan de rooilijnplannen begint. Het punt is dat de inwoners enkel met C in zee mogen, want precies dat zegt het retributiereglement. Daar bovenop betalen ze ook nog 21% BTW, plus de kost van een aangetekende zending en een publicatie in het Staatsblad.
Groen vindt dit ongehoord en vroeg om het dossier te verdagen en in overeenstemming te brengen met de wet op de overheidsopdrachten. Gebeurt dat niet, dan zullen we dit dossier doorspelen naar de gouverneur.
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter