Weer zee van verkeersborden met nieuw verkeersreglement

21 Juni 2021

Weer zee van verkeersborden met nieuw verkeersreglement

Het moet gezegd: de permanente zone 30 in schoolomgevingen en woonwijken is een stap vooruit in ons verkeersreglement, net zoals de lichte uitbreiding van de bebouwde kommen. Er komen ook meer en ruimere parkeerplaatsen voor mensen met een beperking. Sommige straten – o.a. de Roeselberg met een deel Motbroekstraat, de Kraasbeekstraat, bijna de hele Wingerstraat – worden zone 50. Super! Geen bordenrij 50 – 70 – 50 – 30 meer, zou je dan denken. Of toch? Op de Achterheuvel, waar twee auto’s elkaar nauwelijks kunnen kruisen en waar veel fietsers en wandelaars passeren, blijft het ter hoogte van de Bleuken 70/u. De 30 – 50 -70 -50-wisseling over nog geen kilometer verdwijnt dus niet. Onverantwoord! Nog zo’n straat: de Beurt. Die krijgt twee korte trajecten met 50/u. Het wordt dus 50 -70 -50 -70 op de Beurt. Helaas, waar die 50/u het meest nodig is – op die strip van 1 km met maar liefst 5 bochten van 90° - is het 70/u. In 4 van die bochten heb je niet eens zicht op het verkeer van de andere kant. Ter hoogte van de kinderopvang scheurt daar geregeld een auto tegen hoge snelheid door de bocht. Pech voor de toevallig passerende fietser of auto die wordt geramd. Want ’t is daar toch 70?! Veiligheid voor alle weggebruikers? Het is nog steeds geen zorg voor het bestuur van Tielt-Winge! Nog een heikel punt: de zee van verkeersborden gaat crescendo! Waarom? Bij elke kruising van wegen – ook veldwegen – komt er een set van vier voorrangsborden. Duidelijk toch? Op papier misschien, maar niet te velde voor de chauffeur of fietser die geen bord of haaientand mag missen. Bovendien is het maar de vraag of de verkeersveiligheid gediend is met een eigen voorrangssysteem per gemeente. Verkokering is de term die daarop past. Dit is vragen om problemen. Bovendien: Wie zal die nieuwe bordenzee betalen?! Nog een groot probleem: de fietssuggestiestroken op de Blereberg-, Kruis- en Heuvelstraat. Die stroken bieden geen enkele bescherming, terwijl ze wel op een schoolroute liggen! In de schoolzone 30 mogen kinderen weliswaar op het voetpad fietsen, maar elders moeten ze op de suggestiestroken. Groen zei dus resoluut ‘neen’ tegen dit reglement.