Bewezen: ook auto’s in Haldertstraat rijden te hard!

14 Maart 2024

Bewezen: ook auto’s in Haldertstraat rijden te hard!

Veilige wegen voor trage weggebruikers, dat vraagt Groen al jaren. Is er te weinig ruimte voor aparte wegstroken, dan kan alleen een aangepaste snelheid hun veiligheid garanderen. Simpel toch? Studiebureau Vectris hamerde daar vorig jaar nog op in het Gemeentelijk Mobiliteitsplan. En stelde snelheidsremmende ingrepen voor.

Weliswaar werd de bebouwde kom (50km/u) inmiddels al groter en kwamen er fietssuggestiestroken in deze legislatuur. Om veiligheidsredenen? Tja. Burgers bleven in ieder geval aandringen op verbetering. Op de Achterheuvel, de Beurt, de Glabbeeksesteenweg, de Haldertstraat en nu ook de Dorpsstraat. Het antwoord is steevast een set verkeersborden en een eenmalige, niet-representatieve snelheidscontrole.

Op de Glabbeeksesteenweg en de Haldertstraat organiseerden burgers de controles dan maar zelf - gespreid over meerdere dagen en uren – en steeds was het bingo. Want ook in de Haldertstraat rijdt 55% (week) tot 67% (WE) te hard in de zones 50, zo bleek. Op werkdagen zijn dat een 1650 voertuigen van de 2850. In weekends 1300 van de 2100.

Of het bestuur de klachten dit keer serieus neemt? Laten we hopen! Want als de snelheden niet gerespecteerd worden in de zone 50, wat dan in zones 7O waar er evenmin een fietspad?! En waar de weg niet leest als "hier passeren ook trage weggebruikers!" Precies dat is immers nodig voor hun veiligheid. Luister dus naar de 'aangelanden'. Zij kennen de situatie.

Over voetpaden hebben we het dan nog niet eens gehad. Die zijn er bijna nergens! Mensen stappen dus maar op het fietspad of in de berm. Veilig? Niet echt. Ook voor hen is er dus werk aan de winkel!